Sergey Kalashnikov
Sergey Kalashnikov headed the HSE Office for Secondary Education and was responsible for cooperation with secondary schools of the HSE university educational network. He also conducted research and taught at HSE’s Institute of Education.
Sergey Pavlovich Kalashnikov was an engineer by training, however his career development took him into the education system. He worked as a teacher, a deputy principal and the principal of a school, he graduated with a Master’s degree from Manchester University and taught at the Moscow School of Social and Economic Sciences.
Once having moved to HSE, he became co-academic supervisor of the Master's programme ‘Educational Administration’, which trains school principals. In 2015 and 2016, he was the recipient of the HSE Best Teacher Award. His former students now head schools across Russia.
One year ago, Sergey Kalashnikov was appointed Director for Secondary Education at HSE. He subsequently began to develop a network of HSE partner schools. He travelled widely in the Russian regions, organized summer and winter schools for gifted children in HSE Training Centre Voronovo near Moscow, and facilitated cooperation between HSE faculties and Moscow public schools. His intention was to create an open platform for discussing pedagogical and management best practices in general education.
Sergey Kalashnikov will be remembered by his colleagues as someone who sincerely believed in the value of education and who was devoted to his work. With excellent decision-making skills and a strong sense of responsibility, he was a born teacher, an innovative researcher and a talented manager.
The staff at HSE offer their sincere condolences to the family of Sergey Kalashnikov.
Publications11
- Chapter Каспржак А. Г., Калашников С. П., Никитин И. М. Проектирование уровневой модели подготовки педагогических кадров для системы СПО // В кн.: Инновации в профессиональном и профессионально-педагогическом образовании: Материалы 22-й Международной научно-практической конференции 18–20 апреля 2017 г., Екатеринбург. Екатеринбург : РГППУ, 2017. С. 19-24.
- Article Каспржак А. Г., Калашников С. П. Конструирование образовательных программ прикладной магистратуры // Университетское управление: практика и анализ. 2016. № 2
- Article Каспржак А. Г., Калашников С. П., Малова В. В. Подготовка педагога-исследователя в условиях исследовательской магистратуры в проекте модернизации педагогического образования // Образовательная панорама. 2016. № 1 (5). С. 67-70.
- Article Калашников С. П., Малкова Н. В. Большие и малые школы: об опыте зарубежных стран по реструктуризации сети // Журнал руководителя управления образованием. 2015. № 1. С. 14-20.
- Article Болотов В. А., Рубцов В., Фрумин И. Д., Марголис А., Каспржак А. Г., Сафронова М., Калашников С. П. Информационно-аналитические материалы по итогам первого этапа проекта «Модернизация педагогического образования» // Психологическая наука и образование. 2015. Т. 20. № 5. С. 13-28.
- Article Каспржак А. Г., Калашников С. П. Разработка моделей образовательных программ академического бакалавриата и исследовательской магистратуры в рамках реализации программы модернизации педагогического образования: первые итоги // Психологическая наука и образование. 2015. № 5. С. 29-44.
- Article Калашников С. П., Каспржак А. Г., Голубкин И. В. Системные эффекты создания и развития территориальных образовательных комплексов // Журнал руководителя управления образованием. 2015. № 3. С. 17-23.
- Article Каспржак А. Г., Калашников С. П. Приоритет образовательных результатов как инструмент модернизации программ подготовки учителей // Психологическая наука и образование. 2014. № 3. С. 87-104.
- Article Каспржак А. Г., Калашников С. П. Практика принятия управленческих решений на основе результатов ЕГЭ // Управление школой. 2013. № 5. С. 14-18.
- Article Батищев Г. В., Калашников С. П. Всеобуч и новые технологии // Информационно-коммуникационные технологии в педагогическом образовании. 2007. № 9